Праці вчених кафедр і лабораторій
Permanent URI for this communityhttps://elar-kingu.kyiv.ua/handle/123456789/9
Browse
Browsing Праці вчених кафедр і лабораторій by Title
Now showing 1 - 20 of 593
- Results Per Page
- Sort Options
Item 2-хлорбензиліденмалононітрил(CS) як засіб ведення війни(Київський інститут Національної гвардії України, 2025-06-26) Манжос, Олексій Олександрович; Гончаренко, ОлександрФакти бойового застосування CS свідчать про ігнорування основоположних принципів міжнародного гуманітарного права. Систематичне використання цього агенту росією в Україні несе не лише безпосередню загрозу здоров’ю та життю людей, але й створює небезпечний прецедент нормалізації хімічного терору у збройних конфліктах XXI століття. Це вимагає рішучої реакції міжнародної спільноти, зокрема посилення механізмів розслідування та притягнення до відповідальності за воєнні злочини.Item Check yourself(Київський інститут Національної гвардії України, 2023) Лещенко, А.В.; Leshchenko, A.V.; Романюк, В.Л.; Romanjuk, V.L.Практикум «Check yourself» призначений для самостійної перевірки знань курсантів з навчальної дисципліни «Іноземна мова (загальний, загальновійськовий та спеціальний курс)» у галузях знань 25 «Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону» та 08 «Право», для формування граматичної компетентності здобувачів вищої освіти 1-4 років навчання.Item Cross-cultural military interactions. Features internal communication of military personnel during the performing combat missions in multinational units: on the example of the international legion(Київський інститут Національної гвардії України, 2023) Mudra, Svitlana; Chyganov, Oleksandr; Мудра, Світлана; Чиганов, ОлександрItem Cлужбово-бойове застосування безпілотних літальних апаратів в умовах ведення війни(Київський інститут Національної гвардії України, 2023) Задорожний, Костянтин Анатолійович; Кадяйкін, Кіріл ВолодимировичItem Integration of technologies in the process of forming professional language competence(Київський інститут Національної гвардії України, 2024-04-26) Лещенко, Анжеліка В’ячеславівнаItem Intercultural professional communication: challenges of information aggression(Київський інститут Національної гвардії України, 2025-02-28) Skyba, Oksana; Скиба, ОксанаItem Motivational aspect of learning a foreign language in universities with special conditions of study in martial law(Київський інститут Національної гвардії України, 2023) Bunechko, Artur; Бунечко, АртурThe article deals with some ways of increasing motivation to learn a foreign language among students of non-linguistic faculties of a higher educational institution with special conditions of study in martial law. The definition of motivation as a psychological and pedagogical phenomenon is given. Possible ways to increase motivation to learn a foreign language and ways to improve the motivational aspect of language skills development during wartime are described. The main methods of increasing the motivation of cadets during foreign language learning are determined. The possibilities for further research are indicated.Item Self-done grammar work(Київський інститут Національної гвардії України, 2022) Лещенко, А. В.; Романюк, В. Л.; Leshchenko, A. V.; Romanjuk, V. L.Навчальний посібник «Self-done grammar work» призначений для формування граматичної компетентності здобувачів вищої освіти 1 та 2 років навчання спеціальностей 251 «Державна безпека» та 081 «Право», що вивчають англійську мову як першу іноземну. Мета посібника – відпрацювання граматичних вправ та правил, які стосуються основних граматичних аспектів рівня CEF від A1 до B2.Item Self-help guide(Київський інститут Національної гвардії України, 2023) Лещенко, А.В.; Leshchenko, A.V.; Романюк, В.Л.; Romanjuk, V.L.Навчальний посібник «Self-help guide» призначений для самостійної роботи з навчальної дисципіліни «Іноземна мова професійного спілкування» у галузях знань 25 «Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону» та 08 «Право», для формування лексичної та граматичної компетентностей здобувачів вищої освіти 1-4 років навчання.Item STEM and STEAM approaches in sustainable education(Громадська організація «Науково-аналітична спілка» Кафедра фінансів, обліку та оподаткування імені Сергія Юрія НРЗВО«Кам’янець-Подільський державний інститут», 2025-04-10) Скиба, Оксана МиколаївнаThe integration of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) into education has long been recognized as a crucial strategy for preparing students to address global challenges. However, the addition of the Arts into this framework, transforming STEM into STEAM, has gained momentum in recent years. This shift acknowledges the importance of creativity, innovation, and interdisciplinary thinking in fostering sustainable solutions to complex environmental and societal issues. By incorporating artistic and design principles, STEAM education nurtures critical thinking and problem-solving skills essential for sustainabilityItem Strategic role of foreign language proficiency in national security(ДДУВС, 2025-03-21) Skyba O.National security constitutes the fundamental framework through which a state safeguards its sovereignty, maintains stability, and ensures the well-being of its citizens. Traditionally associated with military power and defense strategies, the concept has evolved to encompass a broad spectrum of concerns, including economic resilience, intelligence operations, cybersecurity, diplomacy, and law enforcement. In response to increasingly complex global threats, nations must adopt a multifaceted approach that integrates diverse security measures. One often underestimated yet critically important component of this strategy is foreign language proficiency. The ability to communicate across linguistic and cultural boundaries enhances intelligence gathering, strengthens international cooperation, fortifies cybersecurity, improves law enforcement capabilities, and enables effective crisis management.Item Teaching reading skills: from decoding to understanding(Вісник науки та освіти, 2025-06) Leshchenko, Anzhelika Vіacheslavivna; Лещенко, Анжеліка ВячеславівнаУ статті висвітлено цілісну ієрархію читальних умінь, від початкового декодування тексту до поглибленого критичного осмислення, у межах навчання англійської мови за шкалою CEFR. Модель спирається на дев’ять взаємопов’язаних блоків навичок. Перший компонент – Decoding Skills (фонологічна обізнаність, фонікс, впізнавання зорових слів, морфемний аналіз) –формує технічний фундамент рівнів А1–А2, дозволяючи швидко перетворювати графічний знак у звук і базово розуміти значення. Другий компонент – Fluency (швидкість, точність, просодія) – забезпечує автономне, ритмічне читання і вивільняє когнітивні ресурси для глибшої роботи з текстом. Третій компонент – Vocabulary Development – підсилює технічні вміння через свідоме оперування значеннями, колокаціями, слово-твірними схемами та контекстуальними підказками. На порозі рівня B1 ці три елементи переходять у четвертий компонент – Comprehension Skills (головна ідея, деталі, інференція, послідовність, порівняння, причина-наслідок, факт vs думка), який формує ядро усвідомленого читання. П’ятий компонент – Purpose – навчає стратегічно змінювати стиль читання (skimming, scanning, predicting, summarizing) залежно від поставленої задачі. На рівнях B2–C1 активізується шостий компонент – Literary Skills: учні аналізують персонажів, сюжет, теми, символіку, атмосферу, авторський тон, точку зору та художні засоби, що розширює естетичне й культурне бачення тексту. Сьомий компонент – Metacognitive Skills – включає самоспостереження, самокорекцію та свідомий вибір стратегій; він перетворює читача на активного керівника власного розуміння. Восьмий компонент – Culture and Intertextual Understanding – допомагає узгоджувати зміст прочитаного з історичним, соціокультурним і між текстовим контекстами. Фінальний, дев’ятий компонент – Critical Reading – охоплює оцінювання, аналіз та синтез інформації, що формує здатність до аргументованого судження й інтеграції різних джерел на рівні C2. Таким чином, модель демонструє поступове нашарування навичок, у якому кожен попередній рівень слугує «опорною платформою» для складніших операцій. Результат – читач, здатний не лише технічно прочитати текст, а й усвідомити його культурні коди, оцінити достовірність, зіставити з іншими джерелами та сформувати власну позицію. Запропонована структура може бути інтегрована у програми загальної та професійно-спрямованої англійської (ESP), забезпечуючи безперервну вертикаль розвитку компетентності читання від А1 до C2.Item The question of searching for missing and missing persons in the conditions of military aggression in Ukraine(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Ostrovsky, S. О.; Zima, V. М.; Островський, С. О; Зима, В. МThe search for missing persons in the context of the war between Russia and Ukraine has become extremely urgent. The war, which began in 2014 and escalated into a full-scale aggression in 2022, has caused massive human losses and numerous cases of disappearances. A particularly tragic chapter of this war was the battle for Mariupol – a city that endured brutal fighting and prolonged shelling. Under these conditions, many Ukrainians went missing, leaving their families in despair and uncertainty. According to official data, as of October 2023, around 28,000 Ukrainians were considered missing under special circumstances – either in Russian-occupied territories or on the front lines. Out of these 28,000 missing persons, 11,000 are civilians, while the rest are servicemen of the Armed Forces of Ukraine. Every day, the relatives of soldiers receive notifications that their husband, son, or brother is considered missing, which causes tremendous stress and countless questions. They often do not know how to act, whom to turn to for help and support. Military actions and occupation create extremely challenging conditions for the search and identification of missing persons, requiring coordinated efforts from state agencies and international organizations. The war in Ukraine has been ongoing for three years, and with each passing month, the number of missing persons increases. The battles for Mariupol, Bakhmut, Avdiivka, Kherson, Sievierodonetsk, and other cities have become symbols of Ukrainian resistance and profound tragedy. The defenders of these cities demonstrated incredible heroism, but many were captured or killed, significantly complicating the process of identification and return of their bodies. Relatives often remain without comprehensive information about the fate of their loved ones, intensifying the feelings of uncertainty and pain. The lack of information and confirmation about the status of the missing forces people to live in constant tension and hope for the return of their relatives. The situation in temporarily occupied territories also poses numerous challenges for the search for missing persons. Occupation forces often hinder search operations, making it difficult to access information and locations where the missing might be. Relatives of the missing continuously search for the truth, appealing to various state and international authorities. They organize volunteer groups, spread information on social media, and engage the media in an attempt to find any traces of their loved ones. This places a tremendous psychological burden on the families of the missing, but it is also an example of unyielding hope and the fight for justice.Item The results of the research and experimental verification of the effectiveness of the organizational and pedagogical conditions for the formation of the readiness of future instructors in fire training for professional activity(Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2024) Samsonov, Y. V; Afanasiev, V. V.; Kryvych, V. M.; Torianyk, D. О.; Litvinov, O. V.; Ostryzhnyi, O. V.; Кривич, Віталій МиколайовичThe protection of the sovereignty and territorial integrity of the state in today's realities requires high professional training from representatives of the institutions of the security and defense sector of Ukraine. It should be emphasized that the training (retraining) of military specialists for the needs of the institutions of the security and defense sector of Ukraine (SDSU) is carried out in higher military educational institutions, educational centers of the relevant institution (includingabroad), as well as in higher education institutions with specific study conditions.Based on the analysis of the scientific works of scientists: Ye. Bashkatova, A. Bukhuna, O. Lavnichenko, Ya. Pavlova, O. Shmakov (and others), it is expedient to state that the leading role in the professional training of military personnel of SDSU institutions is played by instructors. It should be noted that according to the main list of departmental regulatory documents of SDSU institutions, the main subjects of combat training are: tactical (tactical-special), fire, pre-medical and physical (special physical) training.In turn, the change in the military doctrine of Ukraine, the transition of SDSU institutions to NATO standards requires changes in the personnel training system for the needs of the Defense and Security Forces of Ukraine, especially in the direction of the professional development of teachers and instructors (in the relevant military accounting specialties), which in the future will contribute a more competent and rational approach to solving the tasks of professional training of representatives of the studied category.The development of the latest weapons and equipment, the supply by the "allies" of military aid packages, including modern small arms, dictates new requirements for the training of highly qualified personnel for the needs of SDSU institutions. This, in turn, emphasizes the relevance and timeliness of the training of fire training instructors, because it is this link of military specialists (mentors) that is currently dominant in the direction of training and education of representatives of SDSU institutions at various stages of their long-term training. It is necessary to emphasize that during practical classes (trainings), fire training instructors are in "zones" of significant psychophysical stress, which, with low individual physical (methodical in a military specialty) preparedness, can slow down and in some cases even level the process of formation of practical skills firing of various types of small arms by military personnel of various categories who are studying. Under such circumstances, there is an obvious need to develop a modernized program for the professional development of future instructors in fire training, which, in addition to special military theoretical knowledge and practical skills, involves the use of special physical training.In view of the above, it is appropriate to state that the stable skills of using modern small arms by representatives of SDSU institutions in conditions of significant psychophysical stress (extreme conditions of service and combat activity) willin the future provide an advantage over the enemy during possible fire contacts. This, in turn, will contribute to the victory of the Security and Defense Forces of Ukraine over the troops of the Russian Federation and their allies (and other aggressors).The empirical study was organized in accordance with the plan of the initiative scientific project "Weapon Instructor, 2022-2025" with the participation of military specialists in fire and special physical training: of the National Academy of the National Guard of Ukraine; Kyiv Institute of the National Guard of Ukraine; training centers (military units) that train firearms instructors for the needs of SDSU institutions, as well as specialized departments of higher military educational institutions in accordance with agreements on interdepartmental cooperation.Item The role of english in international relations and cultural diplomacy(Київський інститут Національної гвардії України, 2024-04-26) Скиба, Оксана МиколаївнаItem The Role of i+1 in Second Language Acquisition: Making Input Just Challenging Enough(Kyiv, Ukraine, 2025-06-02) Leshchenko, AnzhelikaOne of the key questions in language teaching is: How can we help learners move from what they already know to the next level? In other words, how do we ensure steady progress without overwhelming students? One influential answer comes from linguist Stephen Krashen, who introduced the concept of i+1 in his Input Hypothesis, part of his broader theory of second language acquisition. The “i” in i+1 stands for the learner’s current level of language knowledge-what they already understand and can use. The “+1” represents new language – vocabulary, grammar, or structure – that is just slightly beyond that level. According to Krashen, this slightly more advanced input should still be comprehensible. Learners do not need to understand every word, but they should be able to grasp the main idea with the help of context, visuals, tone, or prior knowledgeItem The use of machine translation and Artificial Intelligence in military contexts(КиМУ, 2025-03-27) Skyba O.M.The integration of Artificial Intelligence (AI) and Machine Translation (MT) in military operations has significantly transformed communication, intelligence analysis, and strategic decision-making. AI-driven translation tools and automated systems enhance multilingual interoperability, facilitate intelligence gathering, and optimize battlefield operations. However, concerns regarding accuracy, security, and ethical implications must be addressed to maximize their effectivenessItem Two-layer graph invariant for pattern recognition(National University "Zaporizhzhia Polytechnic"., 2025-06-29) Batsamut, V. M.; Batsamut, M. V.; Bashkatov, Y. H.; Tolstonosov, D. Yu.; Толстоносов, Димитрій ЮрійовичContext. The relevance of the article is driven by the need for further development of object recognition (classification) algorithms, reducing computational complexity, and increasing the functional capabilities of such algorithms. The graph invariant proposed in the article can be applied in machine vision systems for recognizing physical objects, which is essential during rescue and monitoring operations in crisis areas of various origins, as well as in delivering firepower to the enemy using swarms of unmanned aerial vehicles. Objective is to develop a graph invariant with low computational complexity that enables the classification of physical objects with a certain level of confidence in the presence of external interference. Method. The physical object to be recognized (identified) is modeled by a connected undirected weighted graph. To identify the constant characteristics of different model graphs, the idea of selecting the minimum and maximum weighted spanning trees in the structure of these graphs is applied. For this purpose, the classical and modified Boruvka-Sollin’s method are used (modified – for constructing the maximum weighted spanning tree). Such a stratification of the structure of the initial graph into two layers provides a larger information base during image analysis regarding the belonging of a certain implementation to a certain class of objects. Next, for each of the resulting spanning trees, two numerical characteristics are calculated: the weight of the spanning tree and the Randić index. The first characteristic contains indirect information about the linear dimensions of the object, while the second conveys its structural features. These characteristics are independent of vertex labeling and the graphical representation of the graph, which is a necessary condition for graph isomorphism verification. From these four obtained characteristics, an invariant is formed, which describes the corresponding physical object present in a single scene. To fully describe one class or subclass of objects in four scenes (top view; front and rear hemispherical views; side view), the pattern recognition system must have four corresponding invariants. Results. 1) A two-layer invariant of a weighted undirected graph has been developed, enabling the recognition of physical objects with a certain level of confidence; 2) A method for recognizing physical objects has been formalized in graph theory terms, based on hashing the object structure using the weights of the minimum and maximum spanning trees of the model graph, as well as the Randić index of these trees; 3) The two-layer invariant of the weighted undirected graph has been verified on test tasks for graph isomorphism checking. Conclusions. The conducted theoretical studies and a series of experiments confirm the feasibility of using the proposed graph invariant for real-time pattern recognition and classification tasks. The estimates obtained using the developed method are probabilistic, allowing the system operator to flexibly approach the classification of physical objects within the machine vision system’s field of view, depending on the technological process requirements or the operational situation in the system’s deployment area.Item Автоматичний захист державних будівель від безпілотних літальних апаратів (БПЛА) різних типів за допомогою системи радіоелектронної боротьби (РЕБ) з автоматичним виявленням частот управління та їх подавленням(Київський інститут Національної гвардії України, 2025-06-26) Суслов, РоманItem Автономні системи озброєння: переваги застосування в сучасних війнах та військових конфліктах(Київський інститут Національної гвардії України, 2025-06-26) Толстоносов, Юрій; Толстоносов, Димитрій