Кафедра філології та військового перекладу
Permanent URI for this communityhttps://elar-kingu.kyiv.ua/handle/123456789/78
Browse
Browsing Кафедра філології та військового перекладу by Subject "811.161.2ʼ42"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Комунікативні засоби протидії мобінгу у військовому дискурсі(Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського., 2022) Посмітна, В. В.; Posmitna, V. V.У статті порушено проблему комунікативної протидії мобінгу у військовій сфері. Відповідно до особливостей військового дискурсу та з урахуванням відсутності правового врегулювання виявів мобінгу в українському суспільстві, обґрунтовано необхідність зосередження на комунікативних і мовних чинниках боротьби з мобінгом. Виявлено особливості мобінгу у військовому колективі, схарактеризовано їх зв'язок зі специфікою військового дискурсу. Визначено комунікативні стратегії та тактики, що в межах військового дискурсу можуть ефективно застосовуватись у профілактиці та протидії мобінгу. Актуальність дослідження полягає в зацікавленості суспільства проблемами розвитку та функціонування військової сфери, а також у спрямованості сучасних наукових пошуків на виявлення чинників комунікативної протидії виявам психологічного тиску, агресивної мовної поведінки. Як основні засоби запобігання та протидії мобінгу у військовому дискурсі визначено: регулярне застосування комунікативних стратегій співробітництва, оскільки вони сприяють згуртуванню колективу, формуванню поваги до кожного його учасника як до окремої особистості; чітке розмежування та усвідомлення відмінностей комунікативних стратегій підпорядкування і домінування, з подальшою відмовою від стратегії домінування, для якої характерне підкреслення особистої зверхності, а також від пов’язаної з нею стратегії конфронтації – на користь стратегії підпорядкування, яка передбачає орієнтування на нормативні документи; більш широке використання комунікативної стратегії орієнтування на узгодженість дій, оскільки вона сприяє формуванню взаємопідтримки та взаємодопомоги, а також відповідальності за власні вчинки та слова; урізноманітнення комунікативних тактик, застосування не тільки типових для військового дискурсу тактик команди та рапорту, а й комунікативних тактик зближення, відкритості, зацікавленості, орієнтування на спільне вирішення проблем, доброзичливості, схвалення; обережність у використанні тактики критикування підлеглих; дотримання культури мовлення та мовного етикету, застосування мовних засобів виявлення поваги до особистості. Проведений аналіз дозволяє стверджувати, що ефективність комунікативної протидії мобінгу у військовому дискурсі залежить від застосування комунікативних засобів, які сприяють зниженню агресивності, формуванню толерантності, створенню психологічного комфорту у службовому спілкуванні, відповідно до спільних завдань професійної діяльності, комунікативних цілей, індивідуальних особливостей та соціальних ролей комунікантів.Item Мовна комунікація у професійній діяльності(Київський інститут Національної гвардії України, 2023) Посмітна, Вікторія Віталіївна; Posmitna, Viktoriіa VitalіivnaНавчальний посібник висвітлює всі теми курсу «Мовна комунікація в професійній діяльності» та більшість тем курсу «Українська мова та професійна комунікація». Зміст і структура посібника створюють можливості для формування мовнокомунікативної компетентності майбутніх фахівців у сфері військової та правоохоронної діяльності. Надаються теоретичні відомості про чинники досягнення ефективності комунікації в професійній сфері, особливості та види мовного впливу, висвітлюються норми сучасної української літературної мови. Основна увага приділена формуванню комунікативної майстерності та мовної культури в різних формах та умовах професійної комунікації. Навчальний посібник адресований курсантам і студентам, які навчаються в закладах вищої освіти МВС України за військовими та юридичними спеціальностями. Може бути використаний у вивченні української мови та мовної комунікації студентами й курсантами інших напрямів підготовки, а також військовослужбовцями та правоохоронцями у їхній професійній діяльності.Item Особливості антиукраїнської маніпулятивної пропаганди в сучасних умовах.(Міжнародний гуманітарний університет, 2023) Посмітна, В. В.; Posmitna, V. V.У статті порушено проблему впливу маніпулятивних технологій російської пропаганди в умовах сьогодення. Актуальність теми дослідження зумовлена загрозою здійснення деструктивного маніпулятивного впливу російськими медіа в умовах сучасної війни. У статті відзначено зростання небезпеки інформаційної агресії в умовах воєнного стану. Російська мас-медійна пропаганда представлена як один із виявів інформаційної агресії проти України, що застосовується з використанням маніпулятивних технологій. Акцентується увага на потенційній небезпеці маніпулятивного впливу на свідомість і підсвідомість людини. У дослідженні доведено маніпулятивний характер сучасної антиукраїнської пропаганди за допомогою виявлення маніпулятивних цілей (прихованих і спрямованих на збудження в читача намірів, що відповідають цілям російської влади) і численних фактів маніпулювання інформацією (замовчування або перекручування інформації в інтересах влади РФ). У результаті аналізу інформаційних повідомлень російських медіа за грудень 2022 року визначено актуальні маніпулятивні цілі антиукраїнської пропаганди: навіювання думки про Україну як про агресора, жорстокого ворога, якому допомагає весь Захід і від якого росіяни вимушені захищатися, а тому кожен громадянин РФ має долучитися до збройної боротьби. Як основні види сучасної пропаганди визначено руйнування, роз’єднання, залякування. Виявлено актуальні методи реалізації пропагандистських цілей: багаторазового повторення, гіперболізації ставок, демонізації та дегуманізації опонента, абсолютної очевидності, «великої брехні», «гнилого оселедця». Визначено поширені сьогодні засоби маніпулятивного пропагандистського впливу: мовні – вживання слів із негативним емоційним забарвленням, протиставлення, навішування ярликів, будова речень; дискурсивні – маніпулювання інформацією, широке використання контексту, повторюваність, структурування тексту. У статті доведено наявність особливостей антиукраїнської маніпулятивної пропаганди на сучасному етапі інформаційної агресії проти України, встановлено основні з них – на рівні цілей, методів і засобів.Item Пріоритетність кооперативних комунікативних стратегій та особливості їх мовної реалізації у професійній комунікації представників сектору безпеки та оборони(ТНУ імені В. І. Вернадського, 2025) Посмітна В.В.; Posmitna V. V.У статті обґрунтовано пріоритетність кооперативних комунікативних стратегій у сучасній професійній комунікації представників сектору безпеки та оборони, виявлено особливості їх мовної реалізації в типових комунікативних ситуаціях. Автор доводить важливість застосування кооперативних стратегій у комунікації силовиків – як сучасними суспільними викликами та актуальними завданнями військових і правоохоронних структур, так і чинними вимогами до галузевої комунікації в безпековій сфері. У роботі визначено основні кооперативні стратегії в професійній комунікації представників силових структур: стратегії співробітництва, ввічливості (зокрема холодної ввічливості), підпорядкування, узгодженості дій. Доведено, що всі ці стратегії є кооперативними, тобто орієнтованими на взаємодію, на спільне вирішення проблем. Обґрунтовано ефективність використання цих стратегій для досягнення успішності професійної комунікації. Схарактеризовано особливості застосування кожної з цих стратегій відповідно до завдань військової та правоохоронної діяльності, запропоновано мовні формули їх реалізації. Автор порівнює кооперативні стратегії з некооперативними, моделює комунікативні ситуації та наводить приклади застосування стратегій кооперації як у внутрішній комунікації представників силових структур, так і у спілкуванні з цивільними особами. Вибір стратегій кооперації допомагає досягти взаємодії, зарадити конфлікту, запобігти агресії, сприяють зближенню, згуртуванню як колективу, так і суспільства. У роботі доведено, що всі визначені стратегії сприяють ефективності професійної комунікації представників сектору безпеки та оборони, а відповідно, й ефективності виконання ними професійних завдань.Item Упровадження комунікативної стратегії взаємодії між учасниками військового дискурсу в контексті стратегічних комунікацій(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2024) Посмітна, В. В.; Posmitna, V.V.У статті порушено проблему ефективності комунікації між основними учасниками військового дискурсу – командирами й підлеглими – в сучасних умовах. Актуальність дослідження зумовлена роллю армії в житті сучасного українського суспільства та увагою науковців і громадян України до військової сфери. У роботі виявлено чинники ефективності комунікативної взаємодії в сучасних умовах. Обґрунтовано необхідність урахування вимог чинних доктрин силових структур – ЗСУ, НГУ та НАТО – стосовно впровадження принципів взаємодії та довіри між командиром і підлеглим. Розроблено комунікативну стратегію взаємодії між командирами й підлеглими з урахуванням вимог сучасного суспільства та нових доктрин стратегічних комунікацій силових структур, відповідно до особливостей військового дискурсу та завдань службово-бойової діяльності. Визначено та схарактеризовано компоненти цієї стратегії: сформульовано стратегічний наратив; визначено основну мету, організаційні та комунікативні цілі; сформульовано ключові повідомлення для представників силових структур і для зовнішніх аудиторій; розроблено план і шляхи реалізації комунікативної стратегії взаємодії в контексті виконання професійних завдань, комунікації силових структур із цивільним населенням, із медіа, з міжнародними партнерами. Аналіз чинних доктрин стратегічних комунікацій силових структур, а також основних концептів військового дискурсу та етнічної картини світу дозволив виявити спільність у розумінні цінностей та принципів діяльності й комунікації силових структур – як українським суспільством, так і самими військовими. Запропонована в роботі комунікативна стратегія відповідає цим установкам, ґрунтується на взаємодовірі, взаємоповазі, урахуванні думок і позицій кожного учасника комунікації. Стратегія може бути використана в силових структурах для реалізації важливих комунікативних завдань – досягнення взаємодії та узгодженості дій у забезпеченні ефективності військових операцій, захисту безпеки громадян, формування позитивного іміджу армії.Item Чинники ефективності мовного впливу на колективну свідомість військовослужбовців(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка., 2025-06-30) Посмітна В.В.Актуальність дослідження чинників ефективності мовного впливу на колективну свідомість військовослужбовців визначається значущістю військової діяльності в сучасних умовах, особливою силою мовного впливу у військовому колективі, значним зростанням впливу медіа на масову свідомість. Аналіз застосування різних видів мовного впливу у військовому колективі, з урахуванням особливостей військового дискурсу та інформаційних можливостей у сучасних умовах, дозволив виявити основні чинники ефективності мовного впливу на колективну свідомість військовослужбовців: оперативність повідомлення, інформативність, якість інформації (її достовірність, перевіреність), відкритість впливу, об’єктивність інформації та оцінок, обґрунтованість думок, критичний аналіз інформації із проєкцією на колективну діяльність реципієнтів, фіксування зв’язку комунікатора з реципієнтами, висвітлення і конфліктних чи дискусійних питань, залучення медійних можливостей, стійкість позицій і принципів у подаванні інформації, регулярність надавання інформації, особиста зацікавленість комунікатора, етичність впливу, усвідомленість комунікатором цілей впливу. Наведено приклади впливу цих чинників на ефективність формування колективної свідомості військовослужбовців у сучасних умовах військово-професійної діяльності, обґрунтовано важливість урахування визначених чинників в обиранні видів і засобів мовного впливу. Встановлено також ефективність чи неефективність різних видів мовного впливу на колективну свідомість військовослужбовців. Як перспективу подальших досліджень визначено виявлення ефективних комунікативних стратегій у формуванні колективної свідомості військовослужбовців в умовах інформаційної війни.