Согорін, Андрій АнатолійовичSogorin, AndriyАтаманенко, Ігор ОлександровичAtamanenko, Ihor2025-09-152025-09-152025-08-11Согорін А.А., Атаманенко І.О. Стандарти НАТО в формуванні вогневої компетентності курсантів вищих військових навчальних закладів в Україні. Національні інтереси України: науково-практичний журнал. № 8(13) 2025. С. 328-336. DOI: 10.52058/3041-1793-2025-8(13)-328-3363041-1793Onlinehttps://elar-kingu.kyiv.ua/handle/123456789/1051https://doi.org/10.52058/3041-1793-2025-8(13)-328-336https://orcid.org/0009-0009-5900-7139https://orcid.org/0000-0001-8959-5423У статті здійснено комплексний аналіз ролі стандартів НАТО (STANAG) у формуванні вогневої компетентності курсантів вищих військових навчальних закладів України. Актуальність дослідження зумовлена тривалою російсько-українською війною (від 2014 р. із кульмінацією після 2022 р.) та стратегічним курсом Збройних Сил України на сумісність із євроатлантичними підходами. Метою роботи є структурований розбір навчально-тренувальних STANAG і встановлення їх відповідності трьом ключовим складовим вогневої компетентності майбутніх офіцерів: професійно‑практичній, когнітивній та психофізіологічній. Методологічно дослідження спирається на контент-аналіз положень STANAG 2484, 4513, 2934, 3606 та 2565, їх порівняння з чинними освітніми стандартами та навчальними планами НЗВО, а також експертне опитування інструкторів і викладачів вогневої підготовки. Отримані результати демонструють пряму кореляцію між нормативними вимогами STANAG і конкретними знаннями, уміннями та психофізіологічними якостями, необхідними для ефективної бойової діяльності в сучасному операційному середовищі. Запровадження зазначених стандартів забезпечує уніфікацію термінології, процедур безпеки та методик тренування, підвищує міжоперабельність підрозділів, слугує базою для модернізації освітніх програм шляхом запровадження симуляцій, модульного навчання, інтенсивних стрілецьких курсів і системного After‑Action Review. Наукова новизна полягає у побудові моделі відповідності вимог STANAG структурі компетентності курсантів, а практична значущість — у наданні інструментарію для коригування навчальних програм і розроблення критеріїв оцінювання результатів вогневої підготовки. Перспективи подальших досліджень пов’язані з емпіричною верифікацією ефективності оновлених програм, інтеграцією цифрових тренажерів та розробленням психофізіологічних профілів готовності офіцерів до ведення вогню в умовах високої інтенсивності боюukстаття,стандарти НАТО,вогнева підготовка,військова освіта, компетенції офіцерів. NATO standards, firearms training; firearms competence,military education, officersСтандарти НАТО в формуванні вогневої компетентності курсантів вищих військових навчальних закладів в УкраїніStanags in forming the fire competence of cadets in higher military educational institutions in UkraineArticle355.45