Литвинська, Тетяна ЮріївнаLytvynska, Tetyana Yuriivna2025-08-052025-08-052024Литвинська Т. Ю. Цифрова грамотність викладачів: виклики, інструменти та шляхи розвитку / Наукові інновації та передові технології. 2025. № 5(45). С.1243–1253. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2025-5(45)-1243-12532786-5274https://elar-kingu.kyiv.ua/handle/123456789/963https://doi.org/10.52058/2786-5274-2025-5(45)-1243-1253 https://orcid.org/0009-0007-7826-1736У статті розглядається значення цифрової грамотності як ключової компетентності сучасного викладача в умовах цифрової трансформації освіти. Зроблено акцент на тому, що вона є критично важливою для розширення можливостей в цифровому світі. Проаналізовано основні виклики, з якими вони стикаються під час опанування цифрових технологій: нерівний доступ до технічних ресурсів, недостатній рівень ІК-компетентностей, складність адаптації до нових платформ, психоемоційне навантаження та проблеми цифрової безпеки. Окреслено сучасні інструменти підвищення цифрової грамотності викладачів, серед яких важливе місце посідають державні освітні ініціативи, спрямовані на впровадження цифрових стандартів у професійну діяльність. Визначено, що LMS-системи (наприклад, Moodle, Google Classroom) стають основою для організації ефективного освітнього середовища. Важливу роль також відіграють мережеві професійні спільноти, які сприяють обміну досвідом, підтримці безперервного навчання та розвитку цифрової культури в педагогічному середовищі. Особливу увагу приділено шляхам розвитку цифрової компетентності педагогів, серед яких важливе місце посідає систематичне підвищення кваліфікації через участь у тренінгах, онлайн-курсах, вебінарах і професійних спільнотах, що дозволяє педагогам не лише опановувати нові цифрові інструменти, а й обмінюватися досвідом з колегами. Наставництво розглядається як ефективний механізм підтримки викладачів на шляху цифрової трансформації, тобто більш досвідчені фахівці допомагають адаптуватися до нових технологій. Визначено, що інтеграція цифрових інструментів у щоденну педагогічну практику сприяє розвитку творчого підходу в організації освітнього процесу. Важливим є формування цифрової культури в закладі освіти, яка передбачає не лише доступ до технічних засобів, а й створення середовища, що мотивує до постійного навчання, співпраці та відповідального використання цифрових технологій.ukцифрова компетентністьпедагогипідвищення кваліфікаціїосвітній процеспрофесійний розвитокСтаттяdigital competenceteachersadvanced trainingeducational processprofessional developmenЦифрова грамотність викладачів: виклики, інструменти та шляхи розвиткуDigital literacy of teachers: challenges, tools and paths of developmentArticle